Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Evropa jako potápějící se loď

Jestli se dá situace přirovnat k Titaniku nebo italské lodi Concordia, to nechám na vás, jisté je, že když se na jednom míste sejde několik různých národností, je z toho mela.  Tohle se seběhlo na jednom parníku po večeři.

Po večeři nastal kulturní program a pán s harmonikou začal procházet mezi stoly. Když zaslechl italštinu zastavil se u našeho stolu a spustil Ó sole mio.„Co je to za stereotypní zlozvyk? Jak se někde objevíme, každý spustí tuhle odrhovačku,“ zabručel trochu znechuceně italský tatík.

„Chtěl vám jen udělat radost a tak hraje něco typicky italského,“ bránila jsem harmonikářovu volbu.

„Radost by nám udělal spíš kdyby zahrál něco typicky českého,“ namítl. Požádala jsem harmonikáře o změnu repertoáru, načež on spustil Škoda lásky. Němci se hned chytili a zanotovali Rosemunda zatímco americký dentista se přidal slovy Roll out the barrels

„Ale to není typicky česká hudba,“ odporoval zase Ital, zatímco já trvala na tom, že je to opravdu česká písnička od českého skladatele Vejvody.

Nikdo mi nevěřil, najednou byli všichni zajedno, Seveřani a Jižani, Evropané i ti z ostatních kontinentů, vyměňovali si pochybovačné pohledy a mrkali na sebe, jakože ať si vykládám co chci, oni přece vědí své. Dívali se na mě jako na pětiletého caparta který tvrdí, že našel chybu ve výpočtech Einsteinovy teorie relativity.Podobně shovívavě se tvářili, když jsem jim pod Vyšehradem začala vyprávět, že na vyšehradském Slavíně je pohřben spisovatel Karel Čapek, který vymyslel slovo robot, a zdůraznila, že je docela pozoruhodné, když z celkem bezvýznamného slovanského jazyka, kterým mluví jen hrstka lidí, se nějaký výraz dostane do celosvětového úzu. 

„Je hezké vidět, jak jsou i malé národy hrdé na svou zemi a kulturu,“ řekl mi Američana tónem který naznačoval, že bych to vlastenectví neměla tak přehánět ve snaze zveličit význam rodné země. 

Nevím co to do mě vjelo, asi jsem byla za celý den utahaná, a tak jsem mu  začala vykládat že název dolaru je odvozen od našich tolarů. Sama jsem netušila, co jsem tím vlastně chtěla říct. Ostatním jsem pak  vyprávěla,  že jsme sice malý národ, ale po USA a bývalém Sovětském svazu jsme byli třetí země na světě, která měla vlastního kosmonauta ve vesmíru. 

Vzpomněla jsem si na heslo „Evropě to osladíme“, se kterým jsme převzali předsednictví Evropské unie a přesně v tom smyslu jsem pak směrovala další výklad. Zkoprnělým německým sousedům jsem předhodila, že mají sice krásná města jako Norimberk nebo Frankfurt, ale většinou jsou to jen kopie původních staveb, které nahradily po válce ty vybombardované, zatímco Praha je originál, kde téměř z každého kamene  mluví minulost.Kromě věží Emauzského kláštera, na které omylem svrhl bombu americký spojenec, dodala jsem jedovatě a šlehla pohledem po americkém dentistovi, kterému jsem také ještě vytknula, že americký pivovar Anheuser-Busch si v podstatě přivlastnil náš  Budweiser, což je poněmčený název piva z města České Budějovice. Američanův ohromený pohled jsem si vysvětlila jako projev pocitu viny, a tak abych ho utěšila připustila jsem, že s tím vlastně přišel  Němec Adolf Busch, který si tu značku v roce 1876 nechal patentovat ve Státech.

Při těch slovech jsem se obrátila na „echt bavoráka“  kterému jsem předhodila, že náš orloj je historicky hodnotnější, než ten jejich v Mnichově, na němž, jen tak mimochodem, mají sochu našeho Karla IV., protože byl císařem římsko-německým a tedy pánem velké části Evropy. A abych ho dorazila, dodala jsem, že Karel roku 1348 založil universitu, první ve střední Evropě, tedy ještě před tou jejich v Lipsku.

Pak jsem se otočila na  Švéda a vyčetla mu, že v Drottinghollmu mají stále ještě sochy Adriana de Vries, které za třicetileté války ukradli v Praze, nemluvě o Ďáblově bibli. Směrem k Dánům jsem utrousila, že oni sice Prahu nedrancovali jako Švédové, ale jen proto, že byli v pražských knajpách zpití na mol, takže od té doby máme rčení být opilý jako Dán. Pak jsem ještě dodala, že pokud mají dobré pivo, tak určitě jen díky tomu, že na počátku třináctého století se naše  princezna Dagmar provdala za jejich krále Valdemara a pravděpodobně si nějaký recept jak správně vařit chmelový mok přivezla z domova.

Když jsem usilovně přemýšlela, co bych vytkla Švýcarovi, plul parník právě kolem ministerstva obchodu,  a tak jsem zdůraznila, že ta pěkně osvícená kopule, kterou tak obdivují, je stejná jako ta slavná v Hirošimě, kterou vyprojektoval český architekt Jan Letztl. 

Japonci, kteří dosud téměř nepromluvili, začali nadšeně pokyvovat hlavami na výraz souhlasu, ale ostatní se na mě dívali jako na cvoka. A vlastně měli pravdu. Sama jsem netušila proč tak vyšiluju ale začínala jsem  chápat, proč se malé národy cítí utlačované a revoltují proti velmocem. A také mi došlo, že stykem s cizinci člověk nejen pozná odlišné kultury a různé národy, ale hlavně sám sebe.

Tak mě rozčílili, že jsem jim zapomněla vykládat o palindromu v souvislosti se založením Karlova mostu. Říká se totiž, že Karel si 9.července 1357 na radu astrologů přivstal, aby základní kámen položil ráno v pět hodin jednatřicet minut, což spolu s datem  vytváří vzestupnou a sestupnou řadu, tedy 135797531 První čtyři číslice jsou rok, devítka den, sedmička nahrazuje červenec, sedmý měsíc v roce, poslední číslice hodina a minuty. Pozpátku je to tedy stejná posloupnost jako zepředu, podobný fenomén v textu se nazývá palindrom, tedy věta, která se čte z obou konců stejně třeba Madam, I am Adam, Kobyla má malý bok nebo Roma tibi subito motibus ibit amor, nebo Signate signa temere me tangis et angis. Poslední latinská věta má být fiktivním rozhovorem mezi lvem a orlicí na staroměstské věži Karlova mostu a zaznamená „ukazuj se jako znamení na obloze, marně se mě dotýkáš a po mně toužíš. O letním slunovratu totiž lev na vimperku věže nad sochou svatého Víta vrhá stín na orlici a k tomu se vztahuje ta věta.

Škoda že jsem jim to neřekla, to by teprve čučeli, jak to tady v tý naší malý zemičce máme vymakaný

Autor: Libuše Palková | sobota 12.8.2017 17:33 | karma článku: 43,54 | přečteno: 8204x
  • Další články autora

Libuše Palková

Veřejná omluva

Ráda bych se tímto veřejně omluvila kolegovi blogerovi panu Klarovi, kterého jsem citovala v nedávném blogu, protože se mi nelíbilo když napsal, že ženy jsou bez obzoru. A tak jsem si, jak je mým dobrým zvykem, dovolila oponovat.

28.4.2019 v 6:35 | Karma: 10,61 | Přečteno: 932x | Diskuse| Osobní

Libuše Palková

Chcete mít vysokou karmu a čtenost?

Hlavní je samozřejmě výběr témat-nejvíce se zavděčíte kritikou islámu, imigrantů, feministek, EU, genderu, levičáků, sluníček, vítačů, Pražské kavárny. Populartitu vám zaručí pochvalné ódy na USA a Izrael, církev, judaismus

26.4.2019 v 8:31 | Karma: 6,43 | Přečteno: 586x | Diskuse| Ostatní

Libuše Palková

Jak se zbavit nepohodlného blogera

Ráda bych se vyjádřila k tomu proč jsem byla zmizena, pokud nezmizí i to. Všichni víme že po stažení určitého počtu blogů nebo smazaných komentářů přichází sankce. Takže se dá zařídit, aby nepohodlný bloger zmizel z hlavní strany.

26.4.2019 v 7:28 | Karma: 14,96 | Přečteno: 1086x | Diskuse| Osobní

Libuše Palková

Libo-li koprolit?

Jestli čekáte nějaký recept na novou vylepšenou verzi koprové omáčky, tak vás zklamu. To slovo nemá s koprovkou nebo koprem vůbec nic společného. Koprolit je totiž zkamenělý výkal. Z toho by si nikdo omáčku ani polévku asi nedal

25.4.2019 v 11:07 | Karma: 5,53 | Přečteno: 214x | Diskuse| Ostatní

Libuše Palková

Nobelovku pro zakladatele teroristické organizace?

Nedávno se zde jeden bloger zamyslel nad tím, že Nobelovu cenu za mír dostávají všelijací lidé, zmínil třeba Obamu nebo mladičkou aktivistku. Zapomněl však na zakladatele organizace, kterou mnohé země prohlásili za teroristickou.

24.4.2019 v 12:31 | Karma: 5,58 | Přečteno: 171x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

  • Počet článků 784
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1823x
Překladatelka, autorka vlastní tvorby, zvídavá cestovatelka, bloggerka, milovnice všeho dobrého co život nabízí. Hlavou jsem realista, tvářím se občas jako pesimista, ale srdcem jsem nenapravitelný optimista. Vypadám možná jako bojovnice, ale to jsou jen mimikry kterými chci ochránit tu příliš citlivou a zranitelnou holku uvnitř. Po přeložení asi deseti knih z angličtiny mě napadlo, co kdybych zkusila napsat něco sama- zatím mi vyšly mi tři knížky: Za chlapem a tramvají neběhej, za pět minut je tu další, Italská invaze v Praze a Recept na šťastný den. Rozhodně se nepovažuji za spisovatelku-jsem jen zapisovatelka příběhů, které píše život, a které vidím kolem sebe. Baví mě rozplétat sítě vzájemných vztahů, kterými jsme všichni neviditelně propojeni, a objevovat souvislosti v předivu života. Mým krédem je žij a nech žít, a  pokud nejde o život, nejde o nic. Přála bych si, aby k sobě lidé byli více tolerantní a vstřícní. Myslím že když člověk s něčím nesouhlasí, nemusí to proto hned odsuzovat.

Seznam rubrik