Jedl Ježíš při Poslední večeři morče?

19. 05. 2018 18:00:03
Možná to zní rouhačsky, a kdybych to neviděla na vlastní oči, taky bych tomu nevěřila. Ale kdo navštívil Cuzco, kdysi hlavní město mocné Incké říše, než tam přišli Evropané, pokud se díval pozorně jako já, nemohlo mu to uniknout.

Na jednom z obrazů v katedrále na hlavním náměstí (vzadu napravo od hlavního oltáře) se skutečně nachází obraz Poslední večeře, kde si Ježíš a dvanáct apoštolů pochutnávají na morčeti. Morče je v Peru specialita číslo jedna, něco jako u nás knedlo-vepřo-zélo, nebo v Itálii špagety. Ale neumím si představit, že by si Češi prosadili, aby se v kostelech přemalovaly obrazy a místo chleba a vína byla na tabuli, u níž sedí Ježíš s apoštoly, třeba vepřová pečínka. Ale v Peru to prošlo, snad ve snaze přimět obyvatele, aby jim nové náboženství bylo co nejbližší a ochotněji ho přijali za své, církev přimhouřila oko a dovolila, aby byl Ježíš takto zneuctěn. Anebo duchovním uniklo, jak závažné to je?Možná jen chtěli ukázat svou ochotu přizpůsobit se místním kulinářským zvykům a přehlédli, že to má mnohem to hlubší význam.
Je přece známo, že chléb který nabídl svým učedníkům, a který namáčel do vína, doslovně nazval svým tělem a svou krví Cituji:.

Poslední večeře znamená důležitou událost ze života Ježíše Krista, který den před svým umučením slavil se svými učedníky velikonoční slavnost Pesach. Při této večeři, která je vylíčena v evangeliích, jim rozděloval chléb a víno jako „své tělo a svou krev“ a přikázal jim, aby to opakovali na jeho památku. Tak vzniklo křesťanské slavení a svátost eucharistie.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Poslední_večeře

Pokud tedy v Peru Ježiš apoštolům servíruje morče, chtěli ti neznabozi indiáni snad naznačit, že Kristus je pro ně roven morčeti? A co více, Ježíš je syn Boží, podle některých intepretací samotné vtělení Boha, který se tak zjevil lidem. Takže potomci hrdých Inků, ikdyž byli donucenu přijmout křesťanství, pomstili se za to Evropanům alespoň tímto způsobem? Dnes bychom řekli, že v obraze s morčetem na stole Poslední večeře je určité sdělení-tedy message. To jsou ale obyvatelé Perui ještě švejkovatější, než náš Švejk. Ten aby mohl říct, že císařpán je vůl, předstíral že je duševně vyšinutý, a nehynoucí obliba tohoto téměř národního hrdiny možná ukazuje, jaká je naše mentalita i dnes, když je nám to tak blízké. Zatímco indiáni, nad nimiž i dnes nejeden Evropan, Čechy nevyjímaje, ohrnují nos, zcela bez předstírání nebo simulace vlastní debility, v hlavní katedrále Cuzca, kdysi hlavního města jejich říše,než ho bílý muž zničil, vzkazují svým podmanitelům, co si o jejich bohu myslí. A pak že se nemáme od cizích kultur co učit.
Jisté je, že morče vám v Peru nabídne kdejaká restaurace či rychlé občerstvení. Nehorší je pečínka, kde vám servírují celé morče i s pacičkami. Tak to když jsem viděla, skutečně jsem se zvedla od stolu a odešla. Ostatní ze zájezdu, kteří to ochutnali, se mi pak smáli, že jsem fajnovka a že jsem zaváhala, protože to bylo moc dobré. Nakonec jsem se dala ukecat a v jiné restauraci, kde ho na jídelníčku nabízeli ve formě ragú, takže kousky masa jako kousky masa. Tak jsem ochutnala, ale protože jsem jako malá měla morčátko coby domácího mazlíčka tak jsem si připadala jako barbar. Holt jiný kraj, jiný mrav .Kromě morčat je samozřejmě nepopulárnějším zvířetem této oblasti lama

Lama přede mnou, lama nade mnou, lama kam se podíváš. A tahle krásná bílá lamí princezna napřed moudře hleděla někam do dálky, ale když jsem ji slušně poprosila, otočila se ke mně a hezky zapózovala, jako profesionální modelka. Není jen krásná, ale zřejmě umí cizíi jazyky, protože jsem ji požádala česky, a přesto pochopila.

A protože nepochybuji, že "někdo" bude pochybovat, jestli jsem si to nevymyslela, jestli takový obraz existuje a jestli jsem v Cuzcu fakt byla, přikládám vstupenku. Po jejím zakoupení můžete navštívit hned celou řadu objektů v tomto úžasném městě, ze kterého je možno vyrazit třeba na Machu Picchu.

.

a pro jistotu ještě odkaz:
The cathedral is known for a Cusco School painting of the Last Supper depicting Jesus and the twelve apostles feasting on guinea pig, a traditional Andean delicacy ttps://en.wikipedia.org/wiki/Cusco#Main_sights
foto-archív autorky

Autor: Libuše Palková | sobota 19.5.2018 18:00 | karma článku: 17.92 | přečteno: 1251x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 20 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 22 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 14.56 | Přečteno: 273 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.52 | Přečteno: 470 | Diskuse

Olča Vodová

zdánlivě zadarmo

(svoje slunce si musíme najít sami, pokud ho nemůžeme najít, hledejme ho v sobě...,svoje slunce si musíme najít sami, pokud ho nemůžeme najít, hledejme ho v sobě...)

27.3.2024 v 21:18 | Karma článku: 5.19 | Přečteno: 114 | Diskuse
Počet článků 784 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1819

Překladatelka, autorka vlastní tvorby, zvídavá cestovatelka, bloggerka, milovnice všeho dobrého co život nabízí. Hlavou jsem realista, tvářím se občas jako pesimista, ale srdcem jsem nenapravitelný optimista. Vypadám možná jako bojovnice, ale to jsou jen mimikry kterými chci ochránit tu příliš citlivou a zranitelnou holku uvnitř. Po přeložení asi deseti knih z angličtiny mě napadlo, co kdybych zkusila napsat něco sama- zatím mi vyšly mi tři knížky: Za chlapem a tramvají neběhej, za pět minut je tu další, Italská invaze v Praze a Recept na šťastný den. Rozhodně se nepovažuji za spisovatelku-jsem jen zapisovatelka příběhů, které píše život, a které vidím kolem sebe. Baví mě rozplétat sítě vzájemných vztahů, kterými jsme všichni neviditelně propojeni, a objevovat souvislosti v předivu života. Mým krédem je žij a nech žít, a  pokud nejde o život, nejde o nic. Přála bych si, aby k sobě lidé byli více tolerantní a vstřícní. Myslím že když člověk s něčím nesouhlasí, nemusí to proto hned odsuzovat.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...