Evropa jako potápějící se loď

12. 08. 2017 17:33:51
Jestli se dá situace přirovnat k Titaniku nebo italské lodi Concordia, to nechám na vás, jisté je, že když se na jednom míste sejde několik různých národností, je z toho mela. Tohle se seběhlo na jednom parníku po večeři.

Po večeři nastal kulturní program a pán s harmonikou začal procházet mezi stoly. Když zaslechl italštinu zastavil se u našeho stolu a spustil Ó sole mio.„Co je to za stereotypní zlozvyk? Jak se někde objevíme, každý spustí tuhle odrhovačku,“ zabručel trochu znechuceně italský tatík.

„Chtěl vám jen udělat radost a tak hraje něco typicky italského,“ bránila jsem harmonikářovu volbu.

„Radost by nám udělal spíš kdyby zahrál něco typicky českého,“ namítl. Požádala jsem harmonikáře o změnu repertoáru, načež on spustil Škoda lásky. Němci se hned chytili a zanotovali Rosemunda zatímco americký dentista se přidal slovy Roll out the barrels.

„Ale to není typicky česká hudba,“ odporoval zase Ital, zatímco já trvala na tom, že je to opravdu česká písnička od českého skladatele Vejvody.

Nikdo mi nevěřil, najednou byli všichni zajedno, Seveřani a Jižani, Evropané i ti z ostatních kontinentů, vyměňovali si pochybovačné pohledy a mrkali na sebe, jakože ať si vykládám co chci, oni přece vědí své. Dívali se na mě jako na pětiletého caparta který tvrdí, že našel chybu ve výpočtech Einsteinovy teorie relativity.Podobně shovívavě se tvářili, když jsem jim pod Vyšehradem začala vyprávět, že na vyšehradském Slavíně je pohřben spisovatel Karel Čapek, který vymyslel slovo robot, a zdůraznila, že je docela pozoruhodné, když z celkem bezvýznamného slovanského jazyka, kterým mluví jen hrstka lidí, se nějaký výraz dostane do celosvětového úzu.

„Je hezké vidět, jak jsou i malé národy hrdé na svou zemi a kulturu,“ řekl mi Američana tónem který naznačoval, že bych to vlastenectví neměla tak přehánět ve snaze zveličit význam rodné země.

Nevím co to do mě vjelo, asi jsem byla za celý den utahaná, a tak jsem mu začala vykládat že název dolaru je odvozen od našich tolarů. Sama jsem netušila, co jsem tím vlastně chtěla říct. Ostatním jsem pak vyprávěla, že jsme sice malý národ, ale po USA a bývalém Sovětském svazu jsme byli třetí země na světě, která měla vlastního kosmonauta ve vesmíru.

Vzpomněla jsem si na heslo „Evropě to osladíme“, se kterým jsme převzali předsednictví Evropské unie a přesně v tom smyslu jsem pak směrovala další výklad. Zkoprnělým německým sousedům jsem předhodila, že mají sice krásná města jako Norimberk nebo Frankfurt, ale většinou jsou to jen kopie původních staveb, které nahradily po válce ty vybombardované, zatímco Praha je originál, kde téměř z každého kamene mluví minulost.Kromě věží Emauzského kláštera, na které omylem svrhl bombu americký spojenec, dodala jsem jedovatě a šlehla pohledem po americkém dentistovi, kterému jsem také ještě vytknula, že americký pivovar Anheuser-Busch si v podstatě přivlastnil náš Budweiser, což je poněmčený název piva z města České Budějovice. Američanův ohromený pohled jsem si vysvětlila jako projev pocitu viny, a tak abych ho utěšila připustila jsem, že s tím vlastně přišel Němec Adolf Busch, který si tu značku v roce 1876 nechal patentovat ve Státech.

Při těch slovech jsem se obrátila na „echt bavoráka“ kterému jsem předhodila, že náš orloj je historicky hodnotnější, než ten jejich v Mnichově, na němž, jen tak mimochodem, mají sochu našeho Karla IV., protože byl císařem římsko-německým a tedy pánem velké části Evropy. A abych ho dorazila, dodala jsem, že Karel roku 1348 založil universitu, první ve střední Evropě, tedy ještě před tou jejich v Lipsku.

Pak jsem se otočila na Švéda a vyčetla mu, že v Drottinghollmu mají stále ještě sochy Adriana de Vries, které za třicetileté války ukradli v Praze, nemluvě o Ďáblově bibli. Směrem k Dánům jsem utrousila, že oni sice Prahu nedrancovali jako Švédové, ale jen proto, že byli v pražských knajpách zpití na mol, takže od té doby máme rčení být opilý jako Dán. Pak jsem ještě dodala, že pokud mají dobré pivo, tak určitě jen díky tomu, že na počátku třináctého století se naše princezna Dagmar provdala za jejich krále Valdemara a pravděpodobně si nějaký recept jak správně vařit chmelový mok přivezla z domova.

Když jsem usilovně přemýšlela, co bych vytkla Švýcarovi, plul parník právě kolem ministerstva obchodu, a tak jsem zdůraznila, že ta pěkně osvícená kopule, kterou tak obdivují, je stejná jako ta slavná v Hirošimě, kterou vyprojektoval český architekt Jan Letztl.

Japonci, kteří dosud téměř nepromluvili, začali nadšeně pokyvovat hlavami na výraz souhlasu, ale ostatní se na mě dívali jako na cvoka. A vlastně měli pravdu. Sama jsem netušila proč tak vyšiluju ale začínala jsem chápat, proč se malé národy cítí utlačované a revoltují proti velmocem. A také mi došlo, že stykem s cizinci člověk nejen pozná odlišné kultury a různé národy, ale hlavně sám sebe.

Tak mě rozčílili, že jsem jim zapomněla vykládat o palindromu v souvislosti se založením Karlova mostu. Říká se totiž, že Karel si 9.července 1357 na radu astrologů přivstal, aby základní kámen položil ráno v pět hodin jednatřicet minut, což spolu s datem vytváří vzestupnou a sestupnou řadu, tedy 135797531 První čtyři číslice jsou rok, devítka den, sedmička nahrazuje červenec, sedmý měsíc v roce, poslední číslice hodina a minuty. Pozpátku je to tedy stejná posloupnost jako zepředu, podobný fenomén v textu se nazývá palindrom, tedy věta, která se čte z obou konců stejně třeba Madam, I am Adam, Kobyla má malý bok nebo Roma tibi subito motibus ibit amor, nebo Signate signa temere me tangis et angis. Poslední latinská věta má být fiktivním rozhovorem mezi lvem a orlicí na staroměstské věži Karlova mostu a zaznamená „ukazuj se jako znamení na obloze, marně se mě dotýkáš a po mně toužíš. O letním slunovratu totiž lev na vimperku věže nad sochou svatého Víta vrhá stín na orlici a k tomu se vztahuje ta věta.

Škoda že jsem jim to neřekla, to by teprve čučeli, jak to tady v tý naší malý zemičce máme vymakaný

Autor: Libuše Palková | sobota 12.8.2017 17:33 | karma článku: 43.54 | přečteno: 8204x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Helena Vlachová

Můj syn

Vždy jsem si přála mít tři syny. Jenže člověk míní a Osud mění. Nakonec zůstalo jen při jednom synovi.

19.3.2024 v 6:37 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 64 | Diskuse

Olga Medová

Útřivé

Nevstoupíš dvakrát do stejné... lavice. Lavice Dejvice, rýmovačka...Budova Fakulty architektury od Aleny Šrámkové. Plně obsazené řady. Přednášející za katedrou. Prezentace s fotografiemi.

18.3.2024 v 23:55 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 49 | Diskuse

Pavel Nitka

Jaký to je milý dědeček aneb Stářím moudrost nezískáš...

Vždyť určitě celý život pracoval, staral se o své blízké, jedl jen kvalitní potraviny a nikdy na veřejnosti nemluvil sprostě. Dokonce i mouchám vyrobil ve své dílně krmítko...

18.3.2024 v 19:20 | Karma článku: 8.80 | Přečteno: 282 | Diskuse

Ján Chomík

U kaderníka

Márne sa snažím spomenúť si, kedy som bol prvýkrát u kaderníka. Je to však pravdepodobne jedna z tých spomienok, ktorú moja pamäť už definitívne pochovala.

18.3.2024 v 18:37 | Karma článku: 5.18 | Přečteno: 91 | Diskuse

Josef Ulman

Ja ně prarassijskij...!

Včera jsem na jednom fóru dostal tip na video nechvalně proslulého Petra Hájka, ve kterém dělá rozhovor s Jindřichem Rajchlem.

18.3.2024 v 10:10 | Karma článku: 21.45 | Přečteno: 548 | Diskuse
Počet článků 784 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1819

Překladatelka, autorka vlastní tvorby, zvídavá cestovatelka, bloggerka, milovnice všeho dobrého co život nabízí. Hlavou jsem realista, tvářím se občas jako pesimista, ale srdcem jsem nenapravitelný optimista. Vypadám možná jako bojovnice, ale to jsou jen mimikry kterými chci ochránit tu příliš citlivou a zranitelnou holku uvnitř. Po přeložení asi deseti knih z angličtiny mě napadlo, co kdybych zkusila napsat něco sama- zatím mi vyšly mi tři knížky: Za chlapem a tramvají neběhej, za pět minut je tu další, Italská invaze v Praze a Recept na šťastný den. Rozhodně se nepovažuji za spisovatelku-jsem jen zapisovatelka příběhů, které píše život, a které vidím kolem sebe. Baví mě rozplétat sítě vzájemných vztahů, kterými jsme všichni neviditelně propojeni, a objevovat souvislosti v předivu života. Mým krédem je žij a nech žít, a  pokud nejde o život, nejde o nic. Přála bych si, aby k sobě lidé byli více tolerantní a vstřícní. Myslím že když člověk s něčím nesouhlasí, nemusí to proto hned odsuzovat.

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...