Těkavá mysl vlašská

1. 08. 2017 22:39:43
Při své práci průvodkyně poznávám nejrůznější národnosti, ale protože mým hlavním pracovním jazykem je italština, patří právě Italové mezi mé nejčastější klienty,

Když jsem měla první italskou studentskou skupinu překvapilo mě, s jakou nonšalancí se ke svým kantorům chovají. Žádné pane profesore, nebo „soužko učitelko“, jak zažila ještě moje generace, prosté oslovení prof, které vypustí z úst tak ledabyle a s takovou intonací, že to zní spíš jako „hej ty tam, pocem.“

Tykání s pedagogy je pro ně samozřejmostí, méně pak zvyk vyndat žvýkačku nebo cigaretu z úst, popřípadě sundat nohy z opěradel sedačky, když s učitelem o něčem diskutují. A těch diskuzí vedou víc než hodně. Diskutovat o něčem, o čemkoliv, je po fotbale a pojídání špaget nejoblíbenější činností všech Italů, bez rozdílu věku, vzdělání či společenské vrstvy.

Jednou jsem vezla italské studenty na Karlštejn. Většina dětí vyspávala po diskotéce takže jsem usoudila, že nemá smysl jim něco vykládat.

„Mohla bys jim zatím říct nějaké podrobnosti ze života Karla IV,“ ozval se za mými zády jeden z profesorů. „Třeba o jeho korespondenci s Petrarkou,“dodal snad aby předvedl jak dobře je o česko-italských vztazích informován.

„Ale vždyť všichni spí,“ ohradila jsem se. „Povím jim to při prohlídce hradu, spoustu jsem toho stejně už řekla při okruhu. Že neposlouchají když vykládám, to neznamená, že budu všechno pořád opakovat.“

S trochou škodolibosti mě napadlo, že bych mohla vyprávět, jak se Karel IV. při jedné ze svých cest do Říma stavil v Pise, ale v domě, kde přenocoval, vypukl požár. Císař se s císařovnou jen taktak zachránil a pojal podezření, že se nejednalo o náhodu a tamní obyvatele proto začal považovat za záludné a nevypočitatelné. Dodnes si vybavuji větu z jakési knihy dějepisu: Poznav Karel těkavou a vrtkavou mysl vlašskou, opustil zrádné město a spěchal do milované vlasti.

Jakoby chtěl potvrdit císařův dojem o zrádnosti a záludnosti Italů, profesor právě pološeptem sděloval kolegovi, že průvodkyně se asi špatně vyspala a je dneska obzvláště protivná, nemluví, natož aby se usmála.

„Ti Češi jsou studení čumáci,“ uzavřel seznam svých dojmů a zahleděl se z okna autobusu do malebné berounské krajiny. Takovéhle poznámky považuji opravdu za velice záludné. Když vám něco řeknou do očí, můžete se bránit, ale když to jen tak trousí za vašimi zády, těžko nějak reagovat. To je snad lepší předstírat že člověk nic neslyší. Přesně tak jsem to v tu chvíli udělala a profesorovu poznámku jsem ignorovala.

A to jsem v tu chvíli netušila, že bude ještě húř...

Autor: Libuše Palková | úterý 1.8.2017 22:39 | karma článku: 15.85 | přečteno: 777x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 22 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 14.24 | Přečteno: 256 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 18.23 | Přečteno: 439 | Diskuse

Olča Vodová

zdánlivě zadarmo

(svoje slunce si musíme najít sami, pokud ho nemůžeme najít, hledejme ho v sobě...,svoje slunce si musíme najít sami, pokud ho nemůžeme najít, hledejme ho v sobě...)

27.3.2024 v 21:18 | Karma článku: 5.12 | Přečteno: 110 | Diskuse

Karel Trčálek

Jak se pracovníci ve školství pomstili uličnímu výboru iFčil oslavujícímu Karlův úspěch

No, mám-li být upřímný, pomsta to byla hodně sladká. Však se taky hned ze všech stran slétly vosy a začaly si dávat do trumpety tak, že se div v té slaďounké šťávičce neutopily....

27.3.2024 v 10:51 | Karma článku: 31.13 | Přečteno: 593 | Diskuse
Počet článků 784 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1819

Překladatelka, autorka vlastní tvorby, zvídavá cestovatelka, bloggerka, milovnice všeho dobrého co život nabízí. Hlavou jsem realista, tvářím se občas jako pesimista, ale srdcem jsem nenapravitelný optimista. Vypadám možná jako bojovnice, ale to jsou jen mimikry kterými chci ochránit tu příliš citlivou a zranitelnou holku uvnitř. Po přeložení asi deseti knih z angličtiny mě napadlo, co kdybych zkusila napsat něco sama- zatím mi vyšly mi tři knížky: Za chlapem a tramvají neběhej, za pět minut je tu další, Italská invaze v Praze a Recept na šťastný den. Rozhodně se nepovažuji za spisovatelku-jsem jen zapisovatelka příběhů, které píše život, a které vidím kolem sebe. Baví mě rozplétat sítě vzájemných vztahů, kterými jsme všichni neviditelně propojeni, a objevovat souvislosti v předivu života. Mým krédem je žij a nech žít, a  pokud nejde o život, nejde o nic. Přála bych si, aby k sobě lidé byli více tolerantní a vstřícní. Myslím že když člověk s něčím nesouhlasí, nemusí to proto hned odsuzovat.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...