Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

ženská v pavučině

Jednou jsem na zahradě pozorovala orosenou pavučinu-kapičky rosy se leskly a blyštěly jako diamanty takže celek vypadal jako nádherný brilliantový náhrdelník.

Při bližším pozorování jsem si všimla, že v pavučině zoufale bzučí uvězněná  moucha a snaží se z lepivých vláken vymotat a utéct.To co se mi jevilo jako dokonalá krása, bylo pro ni smrtící pastí

Napadlo mě, že ženská existence je občas jako ta pavučina. Vypadá to krásně, být ženou, ale někdy je to pořádnej masakr a občas máte pocit, že jste v pasti, ze které není úniku.

Když jsem byla malá chtěla jsem být malířkou, kosmonautkou, skladatelkou nebo alespoň herečkou. Toužila jsem být někým výjimečným a žít neobvyklým životem, ale nijak mě nepřitahovala představa být jen obyčejnou ženou, která rodí děti a pečuje o své milované.  Až později mi došlo co je podstatné.

Při pozorování toho oroseného zázraku mě napadlo, že pokud mi ženská existence připadá jako pavučina, mám dvě možnosti:  cítit se v ní jako kořist, pouhá oběť která se každým pohybem zbytečně vyčerpává, protože past jí svírá tím silněji čím víc se snaží z ní uniknout, a nebo se můžu rozhodnout, že  budu já sama lovcem, který se v pavučině pohodlně uvelebí a čeká, co se do té pasti chytí. Rozradostněna tím poznáním, rozhodla jsem se hned jednat, jenže utkat pavučinu není jen tak, kde vzít to vlákno? Pavouk ho vytlačí ze zadečku zcela automaticky, ale já ať se snažím jak se snažím, žádné vlákno ze mě neleze. A to jsem chtěla jsem být  herečkou, ta by se měla umět vcítit do jakékoliv role, tedy i role pavouka.

„Tak tlačte,“ křičel na mě lékař, ani nevím, kde se tam najednou vzal. „No tam maminko, zatlačte ještě jednou a už to bude. Už vidíme hlavičku.“

Ležela jsem na porodním sále a kolem mě stáli cizí lidé. Na rozdíl od toho, k čemu mě vyzýval lékař, jsem tlačit naopak přestala. Dostala jsem totiž strach, že ze mě vypadne něco nepatřičného. Co kdybych vytlačila vejce? To by všichni poznali, že nejsem žádná herečka, ani kosmonautka ani malířka, ale mohli by si myslet, žejsem třeba obyčejná slepice…

Sestra mi najednou začala jezdit něčím mokrým po břiše.

„Teď je snad na ultrazvuk pozdě,“ bránila jsem se, ale oni mě okřikli ať nekecám a tlačím, a zaujatě pozorovali obrazovku.

„Je to holčička,“ řekla sestra zklamaně.

„A bude skladatelka,“ řekla druhá, která se dívala do křišťálové koule.

 „Nechcete si to ještě rozmyslet?“ zrazoval  mě lékař. „Holčička skladatelka to bude mít blbý, to vám snad za tu námahu nestojí. Všichni velcí skladatelé byli muži, žen skladatelek bylo zanedbatelně málo a nikdy se v hudbě neprosadily. Ještě tak kdyby chtěla zpívat, to by šlo, ale komponovat…

„Jste si jistí že to bude holčička? Já se obávám,… teda tak nějak cítím, že to bude asi vejce,“ přiznala jsem se pokorně.

“To by bylo určitě užitečnější než ta skladatelka,“ prohlásil lékař příkře. „A kdyby se vám podařilo zlaté, nebo alespoň Kolumbovo…“

„Podle velikosti bude spíš pštrosí,“ hlásila sestra, která odtrhla oči od křišťálové koule a zadívala se mi mezi stehna.  Mezitím se druhá sestra, ta od ultrazvuku, začala s lékařem dohadovat, co by bylo lepší. „No sestři jen si představte, za chvíli jdete domů a budete  dělat snídani manželovi, jak se asi zatváří, když mu místo talíře míchaných vajec na stůl předložíte nějakou partituru?“ Byli do diskuse tak zabraní, že si mě přestali všímat a já cítila, že ze mě už něco skutečně leze, ale vlákno pavučiny to nebylo. Vypadalo to jako hlavička dítěte, pak jako vajíčko, ale byl to nafukovací balónek, který ze mě tiše vyklouzl a začal se vznášet ke stropu. Stihla jsem se chytit pupeční šňůry, která z něho visela jako nějaký provázek, takže mě táhl nahoru a já se z výšky dívala na porodní sál a chechtala se jako blázen. 

Vida, jak jsem se smířila se svým údělem ženy rodičky, najednou jsem získala všechno, co jsem kdy chtěla. Jednak jsem si dokázala, že jsem dobrá herečka, když mi uvěřili, že rodím, zatímco já se chystala jen snést vejce, a také jsem si splnila sen být kosmonautkou, protože se teď tu vznáším jako ve stavu beztíže. A tu skladatelku za mě třeba jednou zrealizuje moje právě narozená dceruška…

Z balónu se ozvalo pobrukování jako by mimino v něm schované chtělo naznačit, že to s tím skládáním myslí vážně. Dostala jsem strach: jestli mi teď praskne plodová voda, balónek nad mojí hlavou splaskne, a my obě spadneme na zem. Zoufale jsem se rozhlížela kolem, abych našla nějaké místo vhodné k přistání. V rohu porodního sálu jsem uviděla pavučinu. Asi se tu moc často neuklízí, pomyslela jsem si a trochu mě to naštvalo. Na takovém místě by měla být protřídní hygiena a ne takovej bordel. Ale pak jsem si řekla, že místo věčnýho kritizování bych měla své dítě zachránit. To se ve mně asi začaly probouzet mateřský pudy. A tak jsem zamířila k pavučině, abych do ní jako do záchranné sítě mohla spadnout i s tím pobrukujícím miminem. Vzpomněla jsem si jak, jsem ještě nedávno mudrovala o tom, že ženská existence je past, pavučina, ve které jsem uvězněna, Teď jsem konečně pochopila, že může být naopak záchranou. Ani nevíte, jak se mi ulevilo!

Autor: Libuše Palková | sobota 11.2.2017 23:00 | karma článku: 19,19 | přečteno: 517x
  • Další články autora

Libuše Palková

Veřejná omluva

Ráda bych se tímto veřejně omluvila kolegovi blogerovi panu Klarovi, kterého jsem citovala v nedávném blogu, protože se mi nelíbilo když napsal, že ženy jsou bez obzoru. A tak jsem si, jak je mým dobrým zvykem, dovolila oponovat.

28.4.2019 v 6:35 | Karma: 10,61 | Přečteno: 932x | Diskuse| Osobní

Libuše Palková

Chcete mít vysokou karmu a čtenost?

Hlavní je samozřejmě výběr témat-nejvíce se zavděčíte kritikou islámu, imigrantů, feministek, EU, genderu, levičáků, sluníček, vítačů, Pražské kavárny. Populartitu vám zaručí pochvalné ódy na USA a Izrael, církev, judaismus

26.4.2019 v 8:31 | Karma: 6,43 | Přečteno: 586x | Diskuse| Ostatní

Libuše Palková

Jak se zbavit nepohodlného blogera

Ráda bych se vyjádřila k tomu proč jsem byla zmizena, pokud nezmizí i to. Všichni víme že po stažení určitého počtu blogů nebo smazaných komentářů přichází sankce. Takže se dá zařídit, aby nepohodlný bloger zmizel z hlavní strany.

26.4.2019 v 7:28 | Karma: 14,96 | Přečteno: 1086x | Diskuse| Osobní

Libuše Palková

Libo-li koprolit?

Jestli čekáte nějaký recept na novou vylepšenou verzi koprové omáčky, tak vás zklamu. To slovo nemá s koprovkou nebo koprem vůbec nic společného. Koprolit je totiž zkamenělý výkal. Z toho by si nikdo omáčku ani polévku asi nedal

25.4.2019 v 11:07 | Karma: 5,53 | Přečteno: 214x | Diskuse| Ostatní

Libuše Palková

Nobelovku pro zakladatele teroristické organizace?

Nedávno se zde jeden bloger zamyslel nad tím, že Nobelovu cenu za mír dostávají všelijací lidé, zmínil třeba Obamu nebo mladičkou aktivistku. Zapomněl však na zakladatele organizace, kterou mnohé země prohlásili za teroristickou.

24.4.2019 v 12:31 | Karma: 5,58 | Přečteno: 171x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

„Smrt režimu.“ Za nápis si má nezletilá ruská studentka odpykat 3,5 roku

26. dubna 2024  6:20

Ruský vojenský soud odsoudil žákyni desáté třídy, sedmnáctiletou Ljubov Lizunovovou ke 3,5 roku...

Zavolíme! Kandidáti do eurovoleb se utkají v debatě vysílané i studentům škol

26. dubna 2024  5:42

Šest kandidátů pro volby do Evropského parlamentu přijalo účast v debatě Zavolíme!, která bude...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

  • Počet článků 784
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1823x
Překladatelka, autorka vlastní tvorby, zvídavá cestovatelka, bloggerka, milovnice všeho dobrého co život nabízí. Hlavou jsem realista, tvářím se občas jako pesimista, ale srdcem jsem nenapravitelný optimista. Vypadám možná jako bojovnice, ale to jsou jen mimikry kterými chci ochránit tu příliš citlivou a zranitelnou holku uvnitř. Po přeložení asi deseti knih z angličtiny mě napadlo, co kdybych zkusila napsat něco sama- zatím mi vyšly mi tři knížky: Za chlapem a tramvají neběhej, za pět minut je tu další, Italská invaze v Praze a Recept na šťastný den. Rozhodně se nepovažuji za spisovatelku-jsem jen zapisovatelka příběhů, které píše život, a které vidím kolem sebe. Baví mě rozplétat sítě vzájemných vztahů, kterými jsme všichni neviditelně propojeni, a objevovat souvislosti v předivu života. Mým krédem je žij a nech žít, a  pokud nejde o život, nejde o nic. Přála bych si, aby k sobě lidé byli více tolerantní a vstřícní. Myslím že když člověk s něčím nesouhlasí, nemusí to proto hned odsuzovat.

Seznam rubrik